MEB'ten Yapay Zeka Etiği Tavsiye Raporu
Wed, 29 Oct 2025
 
                                    Akademisyenlerin ve araştırma gezilerinin hikayelerini takip edin
 
                        
                        Bu kapsamlı rehber, T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve
Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanmıştır ve eğitim
ekosistemine yapay zekâ (YZ) teknolojilerinin güvenilir, ahlaki ve sorumlu
biçimde dâhil edilmesine yönelik yol haritası sunmaktadır. Kitapçık, YZ'nin
öğrenme süreçlerinden idari modellere kadar uzanan derin dönüştürücü etkisini
ele alırken, bu değişimin yalnızca teknik değil, aynı zamanda pedagojik ve etik
bir yeniden yapılanmayı gerektirdiğini vurgulamaktadır.
Kitapçığın temel motivasyonu, Cumhurbaşkanlığı'nın vizyonu
ve 12. Kalkınma Planı çerçevesindeki Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi doğrultusunda
hazırlanan "Eğitimde Yapay Zekâ Politika Belgesi ve Eylem Planı
(2025-2029)" ile uyumludur. Bu çerçevede, YZ'nin eğitimde uygulanması
sürecinde tüm paydaşların bilinçli bir yaklaşım benimsemesi hedeflenmektedir. Türkiye
Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM) ise bu teknolojik entegrasyonu, millî, manevî
ve evrensel değerlerle bütünleştiren, hak ve özgürlükleri, eşitliği ve
liyakati merkezine alan bir eğitim felsefesiyle desteklemektedir.
YZ'nin sunduğu kişiselleştirilmiş öğrenme deneyimleri ve
verimlilik artışı potansiyeline karşın , kitapçık bu fırsatların kişisel
verilerin muhafazası, algoritmik önyargıların engellenmesi, adalet, şeffaflık
ve hesap verebilirlik gibi yüksek etik sorumluluklarla birlikte
geldiğini net bir şekilde ifade eder. Teknolojinin eğitimdeki rolü, bireylerin
haklarını ve temel insani değerleri koruyan ahlaki bir bakış açısıyla sağlıklı
bir zeminde şekillendirilebilir.
Temel etik ilkeler tüm uygulamaların merkezinde yer
almalıdır:
Kitapçık, YZ'nin sorumlu kullanım kültürünü oluşturmak için
eğitim ekosisteminin her bir bileşenine özgü tavsiyeler sunar:
1. Geliştiriciler, Üreticiler ve Servis Sağlayıcılar:
Sistemlerin tasarım aşamasında gizliliğin temel alınması (privacy by design)
zorunludur. Gereksiz veri toplanmasından (veri minimizasyonu) kaçınılmalı ve
özellikle yüksek risk taşıyan projelerde Mahremiyet Etki Değerlendirmesi
yapılmalıdır. Çocuklara yönelik platformlar, onların bilişsel ve duygusal
gelişimine uygun şekilde tasarlanmalı; uygunsuz içerikten koruma sağlayacak
filtreleme sistemleri zorunlu hale getirilmelidir. En önemlisi, kritik karar
noktalarında her zaman insan denetimi (human-in-the-loop) mekanizması
tesis edilmelidir.
2. Öğretmenler ve İdareciler: Eğitimciler,
kullandıkları YZ araçlarının veri toplama süreçlerini bilmeli ve bu bilgileri
öğrencilere ve velilere net bir şekilde aktarmalıdır. YZ sistemlerinin
cinsiyet, dil veya sosyoekonomik durum gibi konularda önyargı barındırma
riskine karşı farkındalık oluşturulmalı ve bu riskler sürekli izlenmelidir.
YZ'den gelen otomatik puanlamaların veya geri bildirimlerin tek başına nihai
karar haline gelmesine izin verilmemeli, öğretmen değerlendirmesi her zaman
sürecin ayrılmaz bir unsuru olmalıdır. İdareciler ise YZ kullanımına ilişkin
kurumsal bir politika oluşturmalı ve algoritmik adalet testlerini düzenli
olarak yaptırmalıdır.
3. Öğrenciler ve Veliler: Öğrenciler, yapay zekâ
tabanlı platformlarla özel hayatlarına ait (sağlık, aile bilgisi gibi)
bilgileri kesinlikle paylaşmamalıdır. YZ önerilerini eleştirel bir gözle
sorgulamalı ve şüpheli durumlarda mutlaka öğretmenleri veya aileleriyle
paylaşmalıdır. Veliler ise, çocuklarının kullandığı sistemleri yakından
tanımalı, kişisel verilerin korunması konusundaki yasal haklarını öğrenmeli ve
kullanmalı; YZ sistemlerinin çocuğun motivasyonu ve sosyal ilişkileri
üzerindeki etkilerini düzenli olarak gözlemlemelidirler. Ayrıca, YZ'nin nasıl
çalıştığını, avantajlarını ve sınırlılıklarını çocuğa yaşına uygun bir dille
açıklayarak sorgulayıcı düşünmeye teşvik etmelidirler.
Bildiğimiz gibi eğitimin en önemli amacı ve sonucu, ahlaki
ve etik değerler olmalıdır. Ahlaki ve etik değerler olmadan teknolojinin de bir
faydası yoktur. Bu kitapçık, dijital dönüşümün sadece teknik bir yenilik değil,
aynı zamanda etik, hukuki ve toplumsal sorumluluk gerektiren kapsamlı bir
değişim olduğunu benimseyerek, eğitimde adil, güven temelli ve kapsayıcı bir YZ
ekosisteminin temellerini atmayı amaçlamaktadır.
Diğer raporlarımızı bağlantıdan okuyabilirsiniz.
Edux Academy’deki “Avukatlar için Yapay Zeka
Eğitimi’ne” kaydolmak için bağlantıya tıklayınız.
Edux Academy Gen. Koor.
Wed, 29 Oct 2025
 
                                    Sat, 02 Nov 2024
 
                                    
Yorum bırakın